söndag 20 september 2009

Småkryp och storkryp

Asså, det är så roligt med alla som är rädda för insekter här. Hälften verkar ha nån fobi för sånt som flyger/kryper/krälar. Matsi, som jag bor med, hoppar och börjar flaxa så fort han ser en geting. Eller "wasp" som han kallar dem. De är gigantiska och ser lite annorlunda ut, men jag tror mest han gillar att säga "wasp".
Ikväll repade vi en grej på location och hade tände en fet lampa som helt förvirrade alla insekter. Det kom fram yrvakna skalbaggar, syrsor, fjärilar, you name it, och krockade runt i varandra, oss, ljusriggen, allt. Jag uppskattar antalet insekter till cirkus 5 miljarder... Mellan tummen och pekfingret. Vi har nog rubbat hela ekosystemet här, för snart låg där små insektskadaver precis överallt.
Väntar forfarande på att se min första skorpion, men sen har jag nog sett allt, inklusive några insekter inte ens forskarna känner till.
Spana in dessa sköningar: