torsdag 8 oktober 2009

Bara Barra

Härom dan skulle jag och reporter-Per ta bussen till Barra, testa lite surfing, och stanna över på ett hotell. Det blev inte alls så. Hängde vid busstationen ca 20 minuter (tidtabell existerar förstås inte), men då gled en svart bil upp och ut skuttade vår lille fixare Jonathan. Han hade hittat två mexare som jobbar på location och de hade "hyrt" en bil av en tredje mexare. Roadtrip! Första stoppet blev ett destilleri där man gjorde nån sprit av agave, fast som inte smakade alls som tequila. Köpte en flaska, första souveniren - check!

Stannade till i Melaque där jag äntligen hittade en bankomat som tog emot mitt kort. Kontanter - check!
I Barra tog vi in på ett hotell där enkelrummen kostade 100 pesos (ca 50 spänn). Gick och drack michelada. Träffade bildmixer-Hampus.
Sidetrack: Hampus heter Eurenius i efternamn, så när han presenterar sig på engelska låter det som "hump us, your anus". Jay Leno hade älskat honom...

Sen ut och svulla på mat och mer michelada. I Sverige äter jag adrig fisk, det lockar mig inte alls, men här nere har jag börjat obsessa på "catch of the day", sjukt gott!

Per och Hampus fick för sig att ta en taxi tillbaka till El Careyes i stället för att stanna natten, det var nämligen inte en kotte på gatorna i Barra, mer än krögaren Piper Lover, som Hampus hängt med kvällen innan. Hans krog var den enda som var öppen, och enda gästen var han amerikanske buddy "Chuck", en Vietnam-veteran som utstått lite kulhål här och där, och hade titan-knä. Han hade även dödat en man när han var 16 och skjutit ihjäl en björn med pumphagel inne i sitt eget kök. Respect.
Well, jag tänkte att 50 spänn för ett hotellrum där man bara förvarat väskan ett par timmar, är väl ändå mindre än vad det kostar med en box på centralen, så vi checkade ut och drog hem. Taxifärd 1 timma: 500 pesos. Per person, ca 90 kronor. Det kommer man inte ens till tullarna för i Stockholm...